Взаємодія з родинами

Повертаємося до дитсадка

«Як здійснюється наступність з фізичного виховання в дитячому садку і сім'ї» 

Приклад батьків - кращий метод переконання дітей у користі фізичної культури. Якщо дорослі (батько, мати, старші брати та сестри, дідусь) виконують ранкову гімнастику, показуючи дитині, як правильно робити загально розвиваючі вправи, здійснюючи при цьому загартовуючі процедури, то це краще будь-яких балачок про значення її для зміцнення здоров'я.Дитина переконується в її користі, тому що бачить, що гімнастикою займаються рідні їй люди, яких вона любить.

Фізичні лінощі дорослих, просиджування годинами біля телевізора, звичка до побутового комфорту, міського транспорту, боязкість простуд - все це, як вірус, передається дітям. А потім батьки запитують, чому син або донька такі мляві, бліді, непристосовані до фізичних вправ та навантажень, чому в них часто болить голова, погана постава та ін. Аналіз причин, які призвели до такого стану, свідчить, що діти не завжди бачать у своїх батьках зразок, гідний для наслідування культури фізичної. Серйозний підхід до організації фізичного виховання дитини в сім'ї дозволяє сформувати у неї звичку та потребу до систематичних занять фізичними вправами. Відсутність цієї потреби у людини слід розглядати як значний недолік у її вихованні.

Фізичні вправи в сім'ї з дітьми 2-6 років проводяться у певній системі.

Вранці, після підйому, дитина виконує ранкову гімнастику. Вона складається з 4-8 загальнорозвиваючих вправ, які повторюються 6-12 разів (стрибки 12-24 рази) залежно від віку дітей.

У теплий період року (весною та влітку) ранкову гімнастику корисно проводити на свіжому повітрі (спортивний майданчик біля будинку або на дворі). Це дає можливість загартовувати організм дитини свіжим повітрям та урізноманітнювати комплекс загальнорозвиваючих вправ бігом та іграми. Під час несприятливої та холодної погоди (восени та взимку) гімнастику проводять у добре провітреній кімнаті. Бажано, щоб температура повітря не перевищувала +17...+16 °С (у дітей 2-4 років) та +5...+14 °С (у дітей 5-6 років). З метою підвищення оздоровчого ефекту гімнастики її поєднують з повітряною ванною. Тому діти виконують вправи в трусиках та босоніж.

Для тих дітей, які відвідують дитячий садок, ранкова гімнастика обов'язкова у вихідні дні. Також необхідно з метою покращання загального фізичного розвитку та попередження порушень постави виконувати цей комплекс відразу ж після денного сну.

Під час прогулянок на свіжому повітрі у першу та другу половини дня дитину вправляють у виконанні основних рухів:

ходьба по колоді, яку покладено на землю, або лаві;

стрибки в довжину з місця, зістрибування з пеньків;

метання м'ячів (шишок, каштанів) у ціль (дерево) та на дальність; біг зі зміною швидкості та ін.

Однією з форм активного відпочинку дітей та зміцнення їх здоров'я є участь разом з батьками у пішохідних та лижних прогулянках. Такі походи виховують у дітей почуття відповідальності та взаємодопомоги, виробляють витримку, наполегливість, витривалість. Вони також дають можливість ознайомити дітей з красою рідної природи.

З дітьми 3-4 років прогулянки плануються з таким розрахунком, щоб перехід в один кінець складав 20-30 хв, для дітей 5-6 років - 35-45 хв. При регулярній участі старших дошкільнят у пішохідних переходах вони можуть долати шлях до 7-8 км.

Прогулянки на лижах доступні дітям з 5 років, якщо вони оволоділи перемінним двокроковим ходом. Добре треновані діти під час походу на лижах з батьками можуть долати відстань до 6-8 км.

Значний інтерес у дітей викликають вправи спортивного характеру.

Взимку - катання на санчатах, ковзанах, лижах.

Влітку - плавання, катання на велосипеді, гра у бадмінтон та ін.

Стимулюючи рухову діяльність дошкільнят та плануючи прогулянки з цікавими вправами та іграми, можна підвищити їх оздоровчу цінність та ефективність впливу на фізичний розвиток дітей.

При відповідному навчанні діти швидко оволодівають основами техніки вищеназваних рухів. Батьки повинні підтримувати інтерес та потяг дітей до занять спортом, допомогти їм у перспективі вибрати спортивну спеціалізацію (записати дитину в спортивну секцію).

За образним висловом А. С. Макаренка, батьки повинні «обладнати для дітей спортивний шлях».

Батькам необхідно пам'ятати, що діти, які систематично займаються фізкультурою, стають не тільки більш здоровими, міцними та загартованими, а й самостійними, рішучими, сміливими, більш наполегливими для досягнення поставленої мети, вони легше входять у дитячий колектив і швидше засвоюють трудові навички.

Отже, фізичний розвиток дитини, її здоров'я залежать у першу чергу від батьків, їхнього способу життя. 

"Розвиток емоційно-вольової сфери дитини: Створюємо "Дерево емоцій"

Протягом дня ми відчуваємо величезну кількість різних емоцій, а дитина відчуває їх ще більше. І не всі вони бувають позитивними, є ще образа, злість, смуток. Все треба обов'язково промовляти. Якщо прикро - треба поговорити, виговоритися. Тільки не зопалу, коли можна випадково когось образити, а коли «хвиля» обурення спаде.

Ось один з варіантів, як можна допомогти висловити емоції. Можна намалювати велике дерево (без листочків). Потім повісити на двері в кімнату чи просто на видному місці. У цього дерева буде кілька важливих завдань. По-перше, воно допоможе краще висловити почуття, яке виникло в тій чи іншій ситуації, по-друге, інші члени і сім'ї і присутні люди знатимуть які емоції відчуває автор.

Окремо разом з дитиною потрібно намалювати листочки з емоціями і по мірі необхідності приклеювати «свій настрій». Можна для кожного члена сім'ї зробити своє дерево або одне велике, а у кожного буде «своя гілка».


Ви можете завантажити готовий варіант дерева з емоціями тут.


"5 вправ, які допоможуть дітям керувати своїми емоціями"

  Ці вправи допоможуть знизити тривожність і навчать дитину керувати своїми емоціями.

1. Вправа «Лагідна крейда».

Гра полягає у тому, щоб малювати на на спині один у одного різні картинки або букви, а потім відгадувати, що було зображено. Ця гра подобається багатьом дітям, але, на жаль, не дуже підходить тривожним хлопчикам і дівчаткам, тому що вони, намагаючись розгадати задуми партнера по грі, можуть хвилюватися, переживати, внаслідок чого напружувати м'язи сильніше і сильніше. Детальніші правила гри і її модифікація для тривожних діток дивіться за посиланням: Тілесно-орієнтована вправа «Ласкава крейда». Модифікація

2. Вправа «Апельсин».

Дитина лежить на спині, голова трохи набік, руки і ноги злегка розставлені в сторони. Попросіть дитину уявити, що до її правої руки підкотився апельсин, нехай вона візьме його в руку і почне вичавлювати сік (рука повинна бути стиснута в кулак і дуже сильно напружена 8-10 секунд). «Розіжми кулачок, відкоти апельсин (деякі діти уявляють, що вони вичавили сік), ручка тепла ... м'яка ... відпочиває ...» Потім апельсин підкотився до лівої руки. І та ж процедура виконується лівою рукою. Бажано робити вправу 2 рази (при цьому поміняти фрукти), якщо вона виконується лише одна; якщо в комплексі з іншими вправами - досить одного разу (з лівою і правою рукою).

3. Вправа «Зруш камінь». 

Дитина лежить на спині. Попросіть її уявити, що біля правої ноги лежить величезний важкий камінь. Треба добре впертися правою ногою (ступнею) в цей камінь і постаратися хоча б злегка зрушити його з місця. Для цього слід злегка підняти ногу і сильно напружити її (8-12 секунд). Потім нога повертається у вихідне положення; «Нога тепла ... м'яка ... відпочиває ...» Те ж саме проробляється з лівою ногою.

4. Вправа «Черепаха». 

Вправа робиться лежачи, краще на боці або животі. Попросіть дитину уявити, що вона маленька черепашка, яка лежить на жовтому пісочку (або м'якій травичці) біля прозорого струмочка (річки, озера чи моря - за бажанням дитини). Гріє сонечко, черепашці тепло і добре. Ручки і ніжки розслаблені, шийка м'яка ... Раптом з'явилася холодна хмара і закрила сонечко. Черепашці стало холодно і незатишно, і вона сховала ніжки, ручки і шийку в панцир (дитина сильно напружує спину, злегка вигинаючи її і зображуючи тим самим панцир, і так само напружує шию, руки і ноги, ніби втягуючи їх під панцир; 5 10 секунд). Але ось хмара полетіла, знову виглянуло сонечко, знову стало тепло і добре. Черепашка зігрілася, і її шия, ручки і ніжки стали теплими і м'якими і знову з'явилися з-під панцира (спина розслабляється 5-10 секунд).

5. Вправа «Розслаблення в позі морської зірки».

Цю вправу слід робити як завершальну після попереднього комплексу або будь-яких інших вправ, що містять елементи напруження і розслаблення. Бажано вправу виконувати під музику. Дитина лягає спокійно в позі морської зірки. Попросіть її закрити очі і уявити місце, де вона любить відпочивати, де вона завжди себе добре і безпечно почуває. Це може бути реальне місце або вигадане. Потім нехай вона уявить, що знаходиться в цьому місці і робить в цьому місці те, від чого вона отримує радість і задоволення (в іншому варіанті - те, що хочеться). Тривалість вправи 1-2 хвилини. В кінці вправи попросіть дитину відкрити очі, потягнутися кілька разів, сісти, глибоко вдихнути, видихнути і встати.

"ІГРИ НА РОЗВИТОК ПРАВОЇ ПІВКУЛІ"

Як відомо, наш мозок складається з двох півкуль: лівої і правої, до кожної з яких ідуть нервові шляхи від органів чуття і від усіх органів, що мають чутливість (наприклад, больову або тактильну (дотикальну). При цьому права півкуля в основному "обслуговує" ліву сторону тіла: приймає велику частину інформації від лівого ока, вуха, лівої руки, ноги і т.д. і передає команди відповідно лівій руці, нозі, а ліва півкуля обслуговує праву сторону. 

Головна відмінність лівої півкулі від правої в тому, що тільки в ній розташовані мовні центри та переробка всієї інформації, яка надходить в ліву півкулю відбувається за допомогою словесно-знакових систем.
Ліва ніби дробить картину світу на частини, на деталі і аналізує їх, вибудовуючи причинно-наслідкові ланцюжки, класифікуючи всі об'єкти, вибудовуючи схеми, послідовно перебираючи все те, що потрапляє в сферу її сприйняття або витягується з пам'яті. На це потрібен час, ліва півкуля діє порівняно повільно.
             Права ж півкуля, в якій немає центрів мови, схоплює картину світу цілісно, одночасно включаючи в розгляд всю конкретну реальність, не дроблячи на частини, а синтезуючи цілісний образ у всій сукупності його конкретних проявів. Вона спеціалізується на обробці інформації, яка виражається не в словах, а в символах і образах. Права півкуля діє швидко. Праву півкулю називають ще емоційною. Їй властиве наочно-образне, інтуїтивне, творче мислення.
            Зазвичай якась із півкуль у людини є домінуючою, що відбивається на індивідуальних властивостях особистості. Наприклад, лівопівкулевих людей більше тягне в науку. Правопівкульні більше прагнуть займатися мистецтвом або сферами діяльності, що потребують індивідуальних образних рішень.
     Дитина спочатку є яскраво вираженою правопівкульною істотою, але поступово починає підключатися і ліва півкуля мозку.
    Якщо права півкуля встигає до перемоги лівої накопичити необхідний багаж, то все в порядку. Якщо ні, то лівопівкулевий крен може "заблокувати" правий мозок, залишивши назавжди психіку даної людини збідненою. Їй буде важче стати собою, а значить унікальною, неповторною. Тому так важливо розвивати праву півкулю.

снують спеціальні вправи, спрямовані на розвиток правої півкулі.

1. Вправи на візуалізацію

     Коли у вас знайдеться вільна хвилинка, посадіть дитину поруч із собою і запропонуйте трохи пофантазувати.

"Давай закриємо очі і уявімо білий аркуш паперу, на якому великими літерами написано твоє ім'я. Уяви, що букви стали синіми ... А тепер - червоними, а тепер - зеленими. Нехай будуть зеленими, але аркуш паперу раптом став рожевим, а тепер - жовтим.
А тепер прислухайся: хтось кличе тебе по імені. Вгадай, чий це голос, але нікому не кажи, сиди тихенько. Уяви, що твоє ім'я хтось наспівує, а навколо грає музика. Давай послухаємо!
А зараз доторкнись до свого імені. Яке воно на дотик? М'яке? Шерехате? Тепле? Пухнасте? У всіх імена різні.
Тепер ми будемо пробувати твоє ім'я на смак. Воно солодке? А може з кислинкою? Холодне, як морозиво, або тепле?
Ми дізналися, що наше ім'я може мати колір, смак, запах і навіть бути якимось на дотик.
А тепер відкриємо оченята. Але гра ще не закінчена."

     Попросіть дитину розповісти про своє ім'я, про те, що вона бачила, чула і відчувала. Трохи допоможіть їй, нагадайте завдання і обов'язково заохочуйте: "Як цікаво!", "Ну треба ж!", "Ніколи б не подумав, що в тебе таке чудове ім'я!".


Далі беремо олівці і просимо намалювати ім'я. Дитина може малювати все, що захоче, головне, щоб малюнок відображав образ імені. Нехай дитина прикрасить малюнок, використає якомога більше кольорів. Але не затягуйте це заняття. Нехай малюк пояснить, що значать ті чи інші деталі, що він намагався намалювати. Якщо йому складно це зробити - допоможіть: "Що це намальовано? А це? А чому ти намалював саме це?" 

Суть гри в тому, що ми провели дитину по всім відчуттям: зір, смак, нюх, змусили долучитися в діяльність і уяву, і мову. Таким чином, всі зони мозку повинні були взяти участь в грі.

    Тепер можете придумувати і інші ігри, побудовані за таким же принципом. Наприклад: "Ім'я-квітка" - малюємо квітку, яку ми могли б назвати своїм іменем; "Я дорослий" - пробуємо уявити і намалювати себе дорослим (як одягнений, як говорить, що робить, як ходить і так далі); "Уявний подарунок" - нехай малюк дарує уявні подарунки своїм друзям, а вам розповідає, як вони виглядають, пахнуть, які на дотик.
Вправа на візуалізацію «Стирання із пам'яті стресової інформації".
    Запропонуйте дитині сісти, розслабитися і закрити очі. Нехай вона уявить перед собою чистий альбомний аркуш, олівці, гумку. Тепер запропонуйте малюкові подумки намалювати на аркуші негативну ситуацію, яку необхідно забути. Далі попросіть, знову ж подумки, взяти гумку і почати послідовно стирати ситуацію. Стирати потрібно до тих пір, поки з листа не зникне картинка. Після цього слід відкрити очі і зробити перевірку: закрити очі і уявити той же аркуш паперу - якщо картинка не зникла, потрібно знову подумки взяти гумку і стирати картинку до повного зникнення. Вправу рекомендується періодично повторювати.  
2. "Вухо-ніс". Лівою рукою беремося за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо, тобто ліве. Інструкція: "Одночасно відпустіть вухо і ніс, плесніть у долоні і поміняйте положення рук так, щоб вже права тримала кінчик носа, а ліва - протилежне, тобто праве вухо.
3. "Кільце". По черзі і дуже швидко перебираємо пальці рук, з'єднуючи в кільце з великим пальцем вказівний, середній, безіменний, мізинець. Спочатку можна кожною рукою окремо, потім одночасно двома руками.
4. "Дзеркальне малювання". Покладіть на стіл чистий аркуш паперу, візьміть по олівцю в обидві руки. Малюйте одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери. При виконанні цієї вправи ви повинні відчути розслаблення очей і рук, бо при одночасній роботі обох півкуль поліпшується ефективність роботи всього мозку.
    До речі, коли ви щось робите обома руками одночасно, наприклад, граєте на музичному інструменті або навіть набираєте текст на клавіатурі, працюють обидві півкулі. Це своєрідне тренування. Ще корисно здійснювати звичні дії не провідною рукою, а іншою. Наприклад, якщо ви зазвичай чистите зуби, тримаючи щітку в лівій руці, то періодично перекладайте її в праву. Якщо пишете правою рукою, перекладіть ручку в ліву. Це не тільки корисно, але й весело. А результати таких тренувань не змусять себе довго чекати.   

"ВЧИМО ДИТИНУ СЛІДКУВАТИ ЗА ЧАСОМ САМОСТІЙНО"

Запровадження яких-небудь часових рамок діти переважно сприймають як щось неприємне і з усіх сил опираються таким обмеженням. Як уникнути конфлікту в такій ситуації? Навчити дитину самостійно планувати свій час можна за допомогою пісочного годинника.

Ставимо перед дитиною пісочний годинник, який міряє потрібний нам інтервал часу, і дитина може наочно бачити, як збігає час. Таку наочну демонстрацію часу легко сприйматимуть навіть малята, які ще не орієнтуються в часі за звичайним годинником. Велика перевага пісочного годинника перед звичайним таймером у тому, що це наочно, пізнавально і цікаво для дитини. Вам знадобляться годинники на 1, 5, 10, 30 хв. Йдеться про звичайні лабораторні годинники, недорогі і практичні в користуванні. 

Ось кілька ситуацій, у яких можна використовувати пісочний годинник:

1. Перегляд телевізора (а також мультики або ігри за комп'ютером). Тут треба встановлювати часові рамки з самого малку. Варто відразу домовитися з дитиною, що мультик іде, поки не втече весь пісок з годинника. Вік дитини, коли найлегше цього навчити, - від 2-х до 5-ти років.

2. Ситуації, коли дитина не хоче чогось робити. Наприклад, ви кажете, що час уже йти на прогулянку (їсти, робити домашнє завдання, спати і т. п.), а дитина вередує і не хоче робити, що їй кажуть. Тоді доречно запитати дитину, скільки ще часу їй потрібно. Після того, як вам вдалось домовитися про час (в межах розумного, щоб суттєво не міняти розпорядок дня, можна дати дитині від 5 до 15 хв.), ставите пісочний годинник і дитина сама слідкує за своїм часом.

Застереження: не варто встановлювати часові обмеження, коли йдеться про формування в дитини якогось нового навику. Наприклад, коли дитина вчиться робити щось самостійно: малята - одягатися, школярі - робити домашнє завдання і т. п. В таких випадках виставлення часових рамок призведе до стресу, і дитина нездатна буде засвоювати нове й закріплювати вивчене. Тому доки ви не переконаєтеся, що дитина добре і самостійно виконує те чи інше завдання, доти «змагання на час» впроваджувати рано і недоцільно.

3. Ситуації очікування. Ви також можете ставити пісочний годинник і для себе в тих ситуаціях, коли дитина вимагає вашої уваги, а ви не можете приділити її просто зараз. Домовтеся з дитиною, що обов'язково приділите їй свій час, але коли пісочок втече. Дитина слідкуватиме за часом, а ви зможете зайнятися своїми справами. Втім, тут є три обов'язкові умови:

1) час не повинен перевищувати 20-30 хв., щоб дитина могла дочекатися вас без відчуття, що про неї забули;

2) обов'язково (!!!) слід виконувати обіцяне: якщо раптом ви не вклалися в часові рамки - зробіть перерву у своїх справах і виконайте обіцянку, яку дали дитині. Пам'ятайте, що дітей найкраще навчати власним прикладом.

3) дитина не повинна нудитися: пісочний годинник слугує орієнтиром у часі, але він не повинен бути єдиною забавкою. Запропонуйте дитині цікаве дозвілля протягом того часу, який вона повинна перечекати (іграшки, розмальовки, ілюстровані книжки, конструктори тощо), тоді й час мине «швидше».

4. Ситуації «нудної роботи». Уявімо, що вам треба вмовити дитину зробити необхідну, але не надто цікаву роботу. Першим кроком до заохочення теж може стати пісочний годинник. Наприклад, поскладати свої іграшки чи замести підлогу можна за 15 хв. (час подаю умовно, бо треба враховувати індивідуальні відмінності - але попрактикувавши цю методику, ви зможете самостійно визначити потрібний вашій дитині час). Ставите дитині пісочний годинник, і вона постарається впоратися зі своєю роботою за відведений час. Нагадую, що при цьому, навик уже має бути міцно закріплений (наприклад, школяр уже добре вміє мити посуд, але не хоче цього робити). Після звершення часу, якщо дитина все встигла, обов'язково її похваліть. Якщо ж дитина не встигає - не біда, в жодному разі не загострюйте увагу на невдачі! Краще додайте дитині трошки часу (наприклад, поставте ще один пісочний годинний, але вже не на 15, а на 5 хв.) І теж похваліть за виконану роботу.

за матеріалами https://dytpsyholog.com/ 

Автор Наталія Скакун
практичний психолог (КЗ ЛОР «Західноукраїнський спеціалізований дитячий медичний центр» м. Львів)

«Статева орієнтація та дитячі ігри: якщо ваш син грається ляльками, а донька - машинками»

Що робити, коли ваш син полюбляє гратися у ляльки або хоче піти на уроки балету? Або коли дочка навпаки відмовляється грати у ляльки і любить одягатися у "хлопчачий" одяг?
Чи варто тривожитися за їхню сексуальну орієнтацію і коли починати це робити?
Чи можна "перевчити"...
І ще дуже багато запитань виникає часом у батьків з приводу статевих ролей та невластивих статі дитини ігор. Іноді це викликає тривогу про те, чи не є це ознакою гомосексуалізму у дитини.

Ці тривоги цілком зрозумілі, заплутатися у інформаційному потоці у наш час дуже легко. Приблизно 14% мам хлопчиків та 10% мам дівчат 4-5 років кажуть, що їхня дитина полюбляє одягатися, як малюк іншої статі. А 6% хлопчиків та 8% дівчат цього віку кажуть, що хотіли б належати до іншої статі. Як кажуть, зберігайте спокій, це належить до норми.

Але усе ж таки давайте розберемося.
Приблизно у три роки дитина починає говорити про себе "Я" (до цього найчастіше у третій особі). У цей час відбувається психічне народження особистості. Дитина починає відчувати і усвідомлювати себе відокремленим від інших, унікальним. Вона бачить, що має своє тіло, яке також відрізняється від інших. І починає розуміти, що є хлопчиком або дівчинкою. Тобто усвідомлювати свою стать, яка відрізняється від статі, наприклад, сестрички або братика. Це, звісно, відбувається не відразу і не в один момент, і триває період цього пізнання приблизно від 3 до 6 років. Це вік активного вивчення себе та інших. І саме у цьому віці дитина починає вивчати своє тіло, тіла оточуючих і ставити природні чисельні "незручні" запитання батькам.
Так відбувається статева ідентифікація. Статева ідентифікація - це те, ким людина себе усвідомлює, з якою статтю ототожнює. І це перший крок у подальшому виборі орієнтації.

А от орієнтація - це вже потяг (еротичний, романтичний, чуттєвий) до людини протилежної або своєї статі. Сексуальна орієнтація продовжує формуватися і у підлітковому віці. І тут приєднуються такі фактори, як цінності оточення, культурне середовище підлітка тощо.

На те, як формується статева ідентифікація (а потім і орієнтація), впливають різні фактори. Це генетика, гормональний фон, психологічні фактори, соціокультурні. І батькам, які занадто тривожаться про те, щоб їхня дитина не виросла гомосексуалістом, не варто забувати, що ми нічого не можемо зробити, щоб примусити дитину бути гомо чи гетеросексуалом. Насамперед, коли мова йде про генетику.

Але ми можемо допомогти дитині створити спрятливий психологічний фон для здорового формування її статевої ідентичності і щоб уникнути травматичного досвіду. І зробити це можна саме через ігри дитини. Це зовсім не означає, що хлопчикам треба забороняти грати у ляльки, а дівчатам - у машинки.
Гра з ляльками допомагає малюкам освоювати взаємовідносини. Навчитися комунікувати, розмовляти, домовлятися. Крім того - це хороша модель стосунків у сім'ї (зокема, гра «дочки-матері» та подібні до неї). Через таку гру діти саме і знайомляться з різними соціальними ролями, професіями. Адже до певного віку діти взагалі пізнають світ, знайомляться з його правилами і навчаються тільки через гру. Тому гра у ляльки - це дитячий і найефективніший спосіб навчитися правилам дорослого світу.

Іграшка, зокрема лялька, може стати способом пережити емоцію або почуття, яке, можливо, з різних причин не є доступним у реальному житті. Наприклад, наділивши лялькового персонажа рисами Страшного Героя, дитина не тільки може відокремити цей страх від себе, а й побачити, що страх не такий вже й великий. Лише розміром з ляльку. Або спробувати з ним познайомитися, поговорити, домовитися. І не варто забувати про те, що коли ви спостерігаєте за грою хлопчика чи дівчинки з лялькою, ви можете побачити те, що дитина вам може не розповідати. Наприклад, про те, з ким їй складно спілкуватися або кого вона боїться. Якщо, наприклад, у грі ви бачите злу Бабу-Ягу, яка свариться, послухайте, що саме вона говорить. І ви зможете зрозуміти, хто у житті дитини або в її сьогоденні був такою Бабою-Ягою. Спостерігайте за грою вашої дитини, і ви зможете побачити дуже багато саме з її гри у ляльки.

Дівчинка ж, яка віддає перевагу грі з машинками, також отримує корисні навички, наприклад, засвоює лідерські якості. Які, цілком ймовірно, знадобляться їй у подальшому дорослому житті.

Іноді не так важливо, ЧИМ грається ваша дитина, ніж те, ЯК вона це робить. Адже ті самі машинки можуть бути сім'єю, де є машинка-мама, машинка-тато і машинки-дітки.

Отже, у тому, що ваша дитина грає у іграшки, не призначені для її статі, від початку немає нічого страшного. Набагато важливіше тут, як ви реагуєте на ці ігри. Тому що якраз батьківська реакція стає позитивним або негативним підкріпленням, яке формує у розумінні та усвідомленні дитиною її подальше сприйняття та поведінку. Ваша тривога та хвилювання передається дитині дуже легко. Іншими словами, якщо дитині забороняти, сварити або якось по-іншому емоційно і з напругою реагувати на її дії, в її свідомості може закріпитися, що вона неправильна. Тому що робить не так, як від неї очікують. І такою її не будуть любити. А це вже прямий шлях до неприйняття себе, своєї ідентичності, у тому числі і статевої.

Однак, більше уваги все ж-таки варто приділити ситуаціям, коли дитина:

  • наполегливо та неодноразово говорить, що не хоче бути хлопчиком/дівчинкою;
  • хоче носити одяг тільки для дітей іншої статі;
  • ніколи не хоче в іграх бути персонажем своєї статі.

Звичайно, це ще не привід бити на сполох, але придивитися уважніше до поведінки дитини в таких випадках є сенс. Зауважу, що мова йде про ситуації, коли це відбувається наполегливо та постійно. Можливо, якщо ваша тривога є надмірною, вам варто звернутися до психолога для наочної консультації.

Крім того, ви можете і самі підкорегувати статевий розвиток дитини у повсякденному спілкуванні з нею. А саме:

  • створювати позитивний образ чоловіка/жінки, ненав'язливо підкреслюючи переваги чоловічих/жіночих якостей;
  • допомагати дитині створювати позитивне ставлення до своєї статі (даючи посилання:«Добре, що ти хлопчик/дівчинка»);
  • знайти у житті та забезпечити дитині якісне спілкування з авторитетним дорослим її статі (якщо у хлопчика немає можливості спілкуватися з батьком, це може бути тренер, т'ютор тощо);
  • у сюжетно-рольових іграх міняйтеся з дитиною ролями, даючи можливість дитині побути не тільки у чоловічих та жіночих ролях, а й у дорослих і дитячих, різних професій. При цьому, наприклад, можна обговорювати, хто краще може з цією професією впоратись, чоловік чи жінка;
  • у побуті та у життєвих ситуаціях варто давати можливість дитині відчути, що таке бути мужнім або жіночним, не обмежуючи при цьому можливості малюка;
  • підбадьорюйте його, коли він демонструє успіхи у різних ролях;
  • говоріть з дитиною про її майбутніх обранців, сворюючи їхній позитивний образ (наприклад «я впевнена/ий, що твій майбутній чоловік/дружина буде чудовим/ою»);
  • потурбуйтеся про те, щоб у оточенні вашої дитини були діти різної статі.

Згідно з теорією Карла Густава Юнга у кожної особистості є і чоловіче, і жіноче начало. Вони «включаються» у нашій поведінці у різних життєвих ситуаціях. І вміння ними оперувати - життєво необхідні навички.

Однією з ігор, які дають можливість дитині відчути себе у чоловічій/жіночій ролях, є гра «Скульптор та Глина». Детальніше особливості і правила цієї гри читайте тут.

Нехай ваше спілкування з дитиною буде цікавим та корисним, наповненим любов'ю та прийняттям! Адже саме це допомагає дітям у майбутньому досягати успіху, будувати стосунки і жити у гармонії з собою та оточенням, незалежно від статі та орієнтації.

за матеріалами https://dytpsyholog.com/

автор Наталія Литвин
Сімейний інтегративний психолог, психотерпевт, консультант

26.05.2020

Лялька в житті дитини

Лялька - це іграшка, з якою грають «в життя». Вона вчить відтворювати стереотипи жіночої поведінки: догляд за дитиною, її годування, вкладання спати і інші дії, які в звичайному житті спрямовані на самого малюка. В іграх з ляльками відпрацьовуються і моральні моделі поведінки: ляльки ввічливо знайомляться один з одним або б'ються, ляльку може бути шкода, вона може погано себе поводити і т.п.

До того ж гра в ляльки - найсильніший засіб психологічної підтримки для дітей. Разом з лялькою малюк проживає свої радощі й прикрощі, сварки і образи, програє ситуації і змінює їх фінал на позитивний. Це дозволяє йому позбутися від тривожності і знайти душевну рівновагу.

КОЛИ І ЯКІ ЛЯЛЬКИ КУПУВАТИ ДИТИНІ?

У віці до року дитина ще не вміє гратися в ляльки, тому кращою «лялькою» для неї стають батьки. Участь дорослих у дитячих іграх - обов'язкова, адже гратися просто так, без допомоги батьків, малюк не навчиться.

У рік вже можна купити малюкові першого простенького пупса. Але до двох років діти ляльок не виділяють серед інших іграшок. Її кидають, тримають то за волосся, то за ногу.

У 3-4 роки дитина вже починає усвідомлювати, що лялька - іграшка особлива. Дівчинка з особливим захопленням сповиває і купає своїх «дітей» (пупсів) або одягає великих ляльок-красунь.

До 5-ти років дитина починає себе ідентифікувати з лялькою, мріяти про неї, любити деяких ляльок більше, ніж інших. Старший дошкільний вік з його більш складними рольовими іграми вимагає вже вдосконалених ляльок. Рольові ігри в дочки-матері граються з особливим захопленням. Підійдуть «складні» пупси, які багато вміють: їх годують, поять, змінюють їм памперси, саджають на горщик і т.п. Постарайтеся тільки, щоб лялька з такими майже дитячими функціями все ж таки не була напхана електронікою, не нагадувала вимогливого вихованця-тамагочі або справжню дитину, що реагує на кожен рух своєї маленької «мами». Інакше і до неврозу недалеко.

ЧИ МОЖЕ ХЛОПЧИК ГРАТИСЯ ЛЯЛЬКАМИ?

Не просто може, дуже бажано, щоб він грався ними, не зустрічаючи негативної реакції батьків. На жаль, зацікавившись «дівчачою іграшкою», малюк чоловічої статі дуже швидко розуміє, що дорослим це не дуже подобається - і повністю переключається на пістолети, машинки і конструктори. Але, ляльки потрібні і хлопчикам, і дівчаткам буквально з дитинства. Спочатку - неваляшки і матрьошки, потім пупси, про які треба дбати, попутно освоюючи навички одягання, виробляючи ритуали годування і укладання спати. Хлопчики у віці трохи більше року проявляють такий же інтерес до ляльок, як і до їх «транспортних засобів» - колясок. Потім, в 2-3 роки, настає ера сюжетних ігор, і в коробці з іграшками повинні з'явитися невеликі лялечки, бажано - сім'я. Добре, якщо вони рухливі і різностатеві. У 4-5 років настає черга рольових ляльок - солдатиків, пожежних і т.п. Бажано, щоб ляльки хлопчиків і виглядали як хлопчики, і були зовні близькі йому за віком. Адже лялька - це виразник потреб дитини, за допомогою якого він вчиться спілкуватися, розуміти себе та інших.

На відміну від дівчаток, хлопчикам не потрібен великий набір посуду та аксесуарів для ляльок. Мінімальний набір посуду та меблів хлопчикові буде набагато цікавіше урізноманітнити за допомогою конструкторів або кубиків.

ЧИ МОЖНА ОБІЙТИСЯ БЕЗ КУПОВАНИХ ЛЯЛЬОК?

Традиційні саморобні іграшки робляться з максимально природних матеріалів - дерева, вовни, соломи, натуральних тканин. Вони залишають дитині більше простору для уяви: простий клаптик перетворюється в її фантазії в розкішну сукню, а стилізовано «намічене» точками лице, або повна відсутність рис допомагають уявити ляльку і у вигляді красуні-принцеси, і у вигляді мужнього лицаря. Деякі педагоги (наприклад, прихильники вальдорфської методики) вважають, що такі прості іграшки максимально відповідають природі дитини і приносять їй найбільшу користь. Але все ж повністю позбавляти малюка стандартних магазинних ляльок не варто, адже він живе в соціумі, серед інших дітей. На тлі володарів Барбі господар саморобок буде відчувати себе ніяково.

ЧИ КОРИСНІ ДЛЯ ДІТЕЙ РІЗНОМАНІТНІ МОНСТРИ?

Вважається, що в іграх з людиноподібними монстрами діти справляються з природними страхами. Також «страховиська», традиційно виконують функції негативних героїв, допомагають виплеснути малюкові природну агресію і накопичений негатив. Але іноді фантазія виробників зашкалює, і з'являються такі чудовиська, на які і батькам дивитися страшно. Будь-яка лялька (від пупса до солдатика і людиноподібного зомбі) - це образ людини. Малюк мимоволі ототожнює себе зі своєю іграшкою, створює власні уявлення про світ людей. Картина реального світу може похитнутися, якщо малюк намагається населити його людьми-павуками або супергероями-кажанами.

Втім, шкідливими для психіки дитини можуть виявитися не тільки інопланетяни, вампіри та інші монстри, а й звичайні, на перший погляд нешкідливі пупси з непотрібними анатомічними подробицями або ляльки з порушеними пропорціями тіла. Треба ще враховувати і вік гравця: лялька, яка хороша для допитливого школяра (наприклад, «вагітна лялька» з розбірним животом і дитиною всередині) може завдати психологічної травми дитині молодшого віку. А взагалі, про те, хороша чи погана лялька, говорить іноді вираз її очей. У хорошої дитячої іграшки очі не можуть бути злими.

КОРИСНА АБО ШКІДЛИВА БАРБІ? 

Одні психологи вважають, що граючи з красунею і модницею, дівчатка вчаться доглядати за собою. Інші: пропорції у ляльки - нереальні, «нелюдські», жодній дівчинці таких ніколи не досягти. В результаті з'являється комплекс неповноцінності і проблеми з харчуванням у дівчаток-підлітків. В Англії, наприклад, стали потихеньку наближати ляльки, аналогічні Барбі, до зовнішності «плотненької» дівчинки-підлітка. В Ізраїлі і зовсім Барбі заборонили і замінили на більш ляльки, які виглядають більш реально. До речі, там же ігри дітей регламентуються мало не законодавчо, у всякому разі, право хлопчиків гратися ляльками перетворилося з недавніх пір в обов'язковий елемент виховання і навчання.

ЯКА ЛЯЛЬКА БЕЗПЕЧНА ДЛЯ ДИТИНИ?

Іграшки оцінюються з точки зору екологічної чистоти, педагогічного аспекту і психології. Куплена лялька не може погано пахнути, з неї не повинна злазити фарба, вона повинна бути виготовлена ​​з якісних матеріалів. Психологічний аспект передбачає, що емоції, викликані ляльками, повинні бути позитивними. З точки зору педагогіки, важливо, чому лялька навчить і які якості розвине в малюка. Естетичний момент теж істотний, іграшка повинна відповідати певному ідеалу краси. Крім того, кожна іграшка - і лялька не виняток - повинна відповідати віку дитини.

Звертайте увагу на наступні моменти:

- лялька повинна бути міцною, її має бути непросто зламати;

- у неї не повинно бути дрібних деталей і довгих шнурків в одязі;

- фарба повинна бути нетоксична і дуже міцна;

- важливо, щоб ляльку можна було мити або регулярно прати в машинці, адже маленькі діти все тягнуть до рота;

- чи видає лялька гучні звуки, які можуть налякати дитину.

ЧИ СВАРИТИ ДИТИНУ, ЯКЩО ВОНА ЗЛАМАЛА ЛЯЛЬКУ?

Для дошкільнят природний етап розвитку пізнання - цікавість, як влаштована іграшка, як вона працює. Але така модель поведінки більше властива хлопчикам і тільки стосовно неживих предметів, наприклад, машинок. Дівчата ж можуть розмалювати ляльку, постригти їй волосся, але ніколи не полізуть всередину: для них це дуже страшне видовище, і якщо з лялькою трапляється «нещастя» (випало око, відірвалася рука або нога, відклеїлися вії) - це викликає зазвичай море сліз і запам'ятовується на все життя. У тому числі і тому, що, як уже говорилося, дитина ототожнює себе зі своєю лялькою, і слова «ляльці боляче» для неї не порожній звук. Так що якщо п'ятирічка випадково зламала свою улюблену «подружку», не сваріть її - дівчинка потребує розради.

за матеріалами https://dytpsyholog.com/  Автор Назаревич Вікторія

25.05.2020


ЩО ТАКЕ ФОНЕМАТИЧНИЙ СЛУХ І ЯК ЙОГО РОЗВИВАТИ ВДОМА 

Часто від батьків можна почути «у моєї дитини каша в роті» або «немає багатьох звуків». Причиною таких проблем у дітей часто є недостатньо розвинений фонематичний слух. Фонематичний слух - це здатність аналізувати те, що ми чуємо.

Сформовані фонематичні процеси є основою для чіткої звуковимови, правильної побудови складової структури слова, фундаментом для оволодіння граматичної сторони мовлення, успішного опанування письма і читання.

Для розвитку слухового сприймання головною умовою є розбірливе чітке мовлення дорослого, без сюсюкання та без неправильних слів якими користується дитина.

Ваше мовлення - це еталон для дитини; те, як ви розмовляєте - означає, що ви хочете щоб так говорила ваша дитина.

Фонематичний слух можна розвивати з малечку. Наспівуйте своєму дитяті колискову, адже його мозок вже у 10 місяців може проаналізувати ритм, а згодом і наспівувати мелодію за вами. Забавлянки та потішки так само розвиватимуть слух малюка. Читайте дитині казки! Ви навіть уявити не можете наскільки це впливає на фонематичний слух та розвиток мовлення загалом. Можна в грі без особливої підготовки розвивати фонематичний слух дитини.

Фонематичний слух розвивається на немовних та мовленнєвих звуках.

Підбірка ігор:

«Звукові коробочки». Разом з малюком насипте у пластикові коробочки, які ми дістаємо з Кіндер-Сюрпризу, крупу, ґудзики, скріпки, квасолю, маленькі гвинтики, половинки зубочисток.... Добре буде також роздрукувати невеликі картинки цих предметів, що всередині. Дитина по звуку повинна вгадати, що всередині і співставити з картинкою, а тоді відкрити коробочку і перевірити себе. Можна зробити пари коробочок та шукати однаковий звук.

«Домашній оркестр». Влаштуйте музичну гру на кастрюлях, баночках, коробках, паличками по поверхні.

"Три ведмеді". Дитина відгадує за кого з персонажів казки говорить дорослий. Більш складний варіант - дитина сама говорить за трьох ведмедів, змінюючи висоту голосу.

"Відгадай, що звучало". Уважно послухайте з дитиною шум води, шелест газети, дзвін ложок, скрип дверей та інші побутові звуки. Запропонуйте дитині закрити очі і відгадати - що це звучало?

"Запам'ятай слова". На столі під серветкою лежать предметні картинки або іграшки. Ви пропонуєте дитині послухати два-три слова-назви, запам'ятати їх, а потім знайти на столі відповідні картинки (іграшки).

«Слова правої і лівої ручки». Вправа зі словами-паронімами. Пароніми - це пара слів, один звук (буква), які відрізняють ці слова, наприклад, піч-ніч, вуха-муха. Для цього роздруковуємо предметні картинки. Долоні дитини повертаємо догори і кладемо одну пару картинок на них. Наприклад, на праву - картинку із зображенням суниць, а на ліву - синиць. Запитуємо де синиці. Дитина може припідняти відповідну руку вище, або сказати, що зліва.

Гра «Довгий-короткий». Готуємо набір стрічок або смужок паперу: короткі по 5-6 см та довгі - по 10-12 см. Називаємо слова (іменники), а завдання дитини визначити, яке слово за звуковим складом коротке, а яке довге. Спочатку краще брати слова, які легко відрізнити на слух, наприклад, мак, бегемот, дуб, петрушка, ключ, горобина. Як варіант, можна взяти стрічки (смужки) різних кольорів і почувши слово, яке ви назвали, дитина показує вам стрічку, колір якої буде відповідати почутому слову (це ще і розвиток уяви). Наприклад, ромашка - біла довга стрічка, лис - коричнева коротка. 

за матеріалами https://dytpsyholog.com/ 

22.04.2020


"ЯК ДИВИТИСЯ МУЛЬТФІЛЬМИ?"

Давайте на хвилинку поринемо у своє дитинство і згадаємо той казковий світ мультфільмів, який так нас заворожував. Чим він такий особливий для дитини? І тим, що звірі оживають і говорять людським голосом, і тим, що яскраві картинки так жваво передають емоції, а особливо тим, що казкові мультяшні герої так схожі на нас самих: вони мають ті самі біди й радості, так само плачуть і сміються, так само дружать і розчаровуються, бояться, захищають слабших. Інакше кажучи, вони такі самі живі, як і ми, та й до того ж яскраво, гарно намальовані.

В часи мого дитинства мультик сприймався інакше ще й тому, що був не таким доступним, як тепер: дитячі передачі йшли в певні години (переважно зранку і в неділю пообіді) і на них треба було чекати як на особливе свято. Тепер все інакше, бо діти мають доступ до мультиків, фактично, в будь-який час. Є телеканали, що цілодобово транслюють мультфільми, є комп'ютер з доступом до інтернету: все це заохочує дитину дивитися чим побільше. Тому варто подумати про те, як впливає така «розкіш» на дітей та їх виховання.

Перш за все, батькам стало важче. Постає актуальне питання: як втримати дитину від спокуси? Тепер уся відповідальність за це лягає на батьків. Чому? Бо за вас ніхто не регламентуватиме час дитини: телекомпаніям треба прибутку, а діти самі ще не вміють втриматися від спокуси. То як тут бути? Уявіть, що дитина стоїть біля лотка з морозивом. Там його дуже багато різного. Та хоч як проситиме дитина, ви не купите їй усе морозиво, що є в магазині. Ви оберете щось одне. І обиратимете ретельно, керуючись власним досвідом. І постараєтеся переконати дитину, що саме це морозиво найсмачніше. Ось бачите, у вас вже є досвід, обов'язково його використайте! Адже ви не купуватимете дитині того, що шкодить її здоров'ю.

Так само й з переглядом телевізора: якщо дитина цілий день сидить перед екраном, просто запитайте себе, а чи подужала б вона лоток морозива? Крім того, деякі мультфільми просто шкідливі для дитячого розвитку. Тому ретельно обирайте продукт, який «споживає» ваша дитина. Кожна річ, яку показують по телебаченню, несе певну інформацію, формує певне світобачення. Питання в тому, чи потрібна дитині така інформація і чи правильний світогляд вона формує? Виходить, що треба слідкувати за двома речами - це час і якість. Оптимальна тривалість перегляду мультфільмів для школярів - від 30 до 40 хвилин на день. Для дошкільнят вистачить і половини, тобто 15-20 хв. Дитину легше буде привчити до порядку, якщо вона сідатиме дивитися мультфільми в один і той самий час. Наприклад, двічі на день (зранку і ввечері) по 15-20 хв.(по 5-10 хв. для дошкільнят). І не обов'язково прив'язуватися до телевізора - краще зробити власну добірку мультиків на DVD або просто на комп'ютері. Щодо якості «мультпродукту», то на початку статті згадані деякі ознаки хорошого мультфільму. Він повинен насамперед навчати чогось нового; показувати, як слід поводитися у складній ситуації, які вчинки правильні, а яких слід уникати; він учить дитину знаходити друзів, а не заміняє їх, і взагалі, допомагає дитині в житті.

Все нібито зрозуміло, але тут виникає проблема, з якою стикаються багато батьків. Часто чую: «Це все добре, але він не хоче дивитися того, що я пропоную. Каже: В школі всі це дивляться. Чому я не можу?» Або: «Я зайнята цілий день на роботі, що я можу зробити для дитини?»

У першому випадку, важливо створити для дитини розумну альтернативу. Сьогодні є з чого вибирати. Наприклад, можна започаткувати сімейну традицію спільного перегляду мультфільмів. Для цього у визначений час збирається вся родина. Попередньо можна скласти список пропонованих для перегляду фільмів (мультфільмів), а вибір конкретного пункту із списку робитимуть уже найменші глядачі. Так діти не втрачатимуть свободу вибору, а ми відсіємо непотріб. З часом дитина звикне до якісного кінопродукту, у неї виробиться певний смак, вона вже матиме, з чим порівнювати. І тепер вона вже не захоче дивитися телевізор сама, а з радістю чекатиме на сімейне свято...

Щодо другого питання, то воно ще актуальніше, бо часу бракує завжди й усім. Звичайно, дорослі мусять працювати, і в цьому теж велика турбота про сім'ю, тож для зайнятих на роботі батьків можна запропонувати такий формат: Щоденно приділяйте 15-20 хвилин на обговорення з дитиною дня, що минув. Які враження мала дитина, що вона пережила? Наприклад, питання про школу - це не тільки оцінки і успіхи , а й емоційні враження, якісь яскраві події. Поділіться і ви своїм днем: розкажіть, що було у вас цікавого, і між іншим в розмові згадайте про якийсь фільм, мультик чи книжку, яку радите дитині переглянути (прочитати). Запитайте, що дивилась дитина сьогодні? Але не обмежуйтеся цим, обов'язково поцікавтеся, чому дитина дивилася саме цей мультфільм (однак не засуджуйте, не оцінюйте вибору дитини). Дізнайтеся, що їй у ньому подобається, який герой йому найближчий, чи правильні вчинки героїв і т. д. Так, дитина залюбки проводитиме час з користю, а ви будете впевнені і задоволені спільним дозвіллям.

за матеріалами https://dytpsyholog.com/

Наталія Скакун
практичний психолог (КЗ ЛОР «Західноукраїнський спеціалізований

дитячий медичний центр» м. Львів)


"Як сказати не можна, щоб дитина тебе почула"


  • Пам'ятайте, забороняти можна тільки дії дитини, а не почуття, не емоції.Не можна злитися, не можна плакати або боятися - все це нездійсненні заборони. Дитина, як і будь-який дорослий, має право на почуття. Інша справа як ці почуття проявляти. Краще покажіть, яким прийнятним способом можна висловити свій гнів, роздратування, що зробити зі страхом і т.п.
  • Уникайте заборон. Величезна кількість «не можна» є шкідливою для повноцінного розвитку дитини. Якщо дуже часто вживати слово «не можна» або «ні», вони швидко втрачають своє значення, як і іграшка, що вже набридла. Якщо дитина маленька, - просто відволікайте її від забороненої діяльності. Поки це зробити дуже легко. Покажіть щось цікаве, запропонуйте щось улюблене і т.д. Намагайтеся запобігти ситуацій, в яких вам доведеться говорити дитині «ні». Для цього приберіть всі колючі, ріжучі предмети, закрийте на ключ сейф з документами, поставте вище скляну вазу, поставте заглушки на розетки ... Щоб навіть спокуси не виникало все це чіпати. Навпаки, створюйте умови, щоб дитина могла задовольняти свій пізнавальний інтерес. Для цього залиште прочиненими дверцята тієї тумбочки, в яку можна залізти, заховайте, але так, щоб дитя могло легко знайти, непрацюючий пульт від телевізора, або телефон. Залиште в полі зору дитини тільки те, що МОЖНА.

  • Якщо уникнути заборони не вдалося:
  • Замініть слова «ні» і «не можна» іншими фразами. Широко відомий той факт, що частка «не» в мові не сприймається. Тобто «не малюй на шпалерах» чується дитиною, як «малюй на шпалерах». Крім того, як згадувалось вище, це загрожує знеціненням цих слів. Якщо ви хочете, щоб чудо-чадо чуло ваше «ні», вживайте його якомога рідше. Скажіть: «стоп», «зупинися», «краще зроби так», «добре було б зробити ...», «будь обережний - це небезпечно», «виховані люди роблять ...», «по калюжах ходимо тільки в гумових чоботях» ...
  • Пояснюйте причину. Якби вам сказали «не можна їсти цей торт», яка була б ваша перша реакція? Ви запитали б «А чому?». Сказавши дитині «Не лізь», ми просто обмежуємо її свободу, не залишаючи їй вибору. Але якщо пояснити: «Це занадто висока гірка, краще підемо на іншу - вона безпечніша», дитина має вибір, і повірте, після ваших пояснень вона прийме правильне рішення. Але стежте за тим, щоб ваше пояснення було зрозумілим дитині. Говоріть просто, на його мові. Якщо дитя ще не може зрозуміти, просто відволічіть або віднесіть його.

  • Слідкуйте за тим, щоб інтонація була нейтральною. Якщо ви проявите емоції, дитина сприйме їх в свою сторону. Мама злиться або дратується - значить я поганий, вона мене більше не любить; веселиться - значить це просто гра. Чим спокійніше і впевненіше ви скажете слова заборони, тим спокійніше сприйме їх ваша дитина.
  • Пропонуйте альтернативу. На кожне не можна, після пояснення причин, має бути своє можна. Обов'язково заборонивши щось дитині, запропонуйте їй іншу, альтернативну дію. Не можна малювати по шпалерах, але якщо заклеїти стіну папером - то можна, або на мольберті можна, не можна штовхати кішку, а ось м'ячик можна і т.п. Заборона обмежує свободу, і природно, почувши таке обмеження, хочеться зробити навпаки. Заборонений плід солодкий ... Але якщо відразу після заборони піде альтернатива - дитина сприймає це як можливість вибору.
  • Будьте послідовні. Якщо вже сказали «ні», значить НІ. І інші члени родини теж повинні знати про це "ні". Якщо мама заборонила, а тато дозволяє - це провокує дитину на маніпуляції, крім того породжує тривогу і дискомфорт, для дитини світ стає неструктурованим, а значить - небезпечним. АЛЕ! Якщо ваша дитина вступила з вами в діалог і, якщо їй вдалося переконати вас, не бійтеся дозволити, адже таким чином ви показуєте, що ви їй довіряєте, а також, що будь-які перешкоди можна подолати, вирішити спокійно. Надалі дитина буде більш впевнена в собі, у своїх силах, буде сміливо вступати в дискусії. Будьте уважні: тільки якщо дитина самостійно змогла з вами саме домовитися, а не продавила вас хниканням або ще чимось.
  • Дуже важливою є система батьківських ТАБУ. Табу - це і є заборона, але його ніколи і ні за яких обставин, навіть при спробі домовитися, не можна порушувати. Наприклад «Не можна бити маму» або «Не можна відкривати вікно» і т.п. У кожної родини своя система табу, адже те, що нормально сприймається в одній, може бути зовсім неприйнятно в іншій. Пам'ятайте, таких табу повинно бути 2-3, не більше. Якщо буде більше трьох, їх значущість зійде нанівець.

Дитячий психолог Ольга Крамаревич
за матеріалами https://dytpsyholog.com/

50 обов'язкових завдань для дошкільника на карантин

Проект «Розвиток дитини» пропонує батькам, вихователям п'ятдесят розвивальних завдань та розмальовок для розвитку навичок аналітичного, логічного, творчого мислення, довільної уваги, зорової пам'яті, дрібної моторики та загальної ерудиції.

Виконання запропонованих завдань сприятиме формуванню у дітей позитивного ставлення до навчання, вихованню впевненості у собі та своїх освітніх можливостях, що є важливою запорукою всебічного розвитку дитини та впевненого засвоєння нею шкільної програми в подальшому.

© 2020 Група №5 "Казковий замок" КЗ "ДНЗ №23 ВМР"
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати